התמליל המלא • על מה שוחחו האדמו"ר מסקווירא ומרן הגראי"ל שטיינמן?

איתי גדסי | צילום: שוקי לרר No Comments on התמליל המלא • על מה שוחחו האדמו"ר מסקווירא ומרן הגראי"ל שטיינמן?
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

האדמו"ר מסקווירא שליט"א שבא לביקור היסטורי בישראל, הגיע בימים האחרונים אל ביתו של מרן רה"י הגראי"ל שטיינמן ושוחח עימו שעה ארוכה.

בעלון השבועי 'פרי חיים' מובא התמליל בין שני גדולי ישראל, "בתחילה סיפר האדמו"ר שבא כדי לחנוך כמה בתי מדרשות, ולמנות בכל א' מהם דיין חדש, והעיר רבינו האיך מספיק דיין יחידי, הרי צריך שלשה? והשיב האדמו"ר שזה לענין חושן משפט, אבל כאן הדיין ממונה להורות הלכה בכל חלקי השו"ע. אמר רבינו א"כ צריך שיידע את כל הש"ס! ואין הרבה כאלה אנשים. ואמר האדמו"ר דאין הכי נמי אינו אומר שיודעים את "כל" הש"ס, אבל הם שולטים בחלק גדול מהש"ס ובטור ושו"ע".

"וסיפרו לרבינו", מובא ב'פרי חיים' "שישנם אברכים שנבחנו על כל הש"ס בעל פה, וחוץ מזה כתבו ג"כ כרכים מלאים במערכות של חידושים בש"ס. ומהם שהיו אצל רבינו, וראה את המבחנים".

"והזכיר האדמו"ר דמדברי ב"ה שאמרו בנר חנוכה שצריך להיות תמיד מוסיף והולך, למדנו שכך צריך להיות בתורה, כדכתיב כי נר מצוה ותורה אור. ושאל רבינו וכי בית שמאי שסוברים דבחנוכה פוחת והולך, חולקים על דבר זה?. וחזר רבינו ואמר ס'איז נישטא קיין סאך אזעלכע… אין הרבה כאלו… [היינו ששולטים בש"ס]".

"אח"כ התעניין רבינו במקום לידתו של האדמו"ר, וכשסיפר האדמו"ר על העיירה סקווער באוקראינה, שאל רבינו בחיוך, האם כל היהודים שגרו שם היו יודעים ש"ס? ואמר האדמו"ר שיעביר את הדבר לחסידים, שרבינו דורש מהם לדעת ש"ס".

עוד מובא כי "וכשרצה האדמו"ר לומר ע"ד דרוש בפר' וארא דברצון כבר נחשב שמתקרב לכך, שאל רבינו א"כ וכי מי שמתחיל ללמוד ש"ס, כשאוחז במס' ברכות, נחשב כבר למדן?! וא"כ כשלמד כבר שורה אחת מספיק? וכשאמרו שרבינו מחמיר לאחרים כמו שדורש מעצמו, הגיב רבינו 'הלואי וואלט איך געווסט גאנץ ש"ס..' – הלוואי שהייתי יודע את כל הש"ס".

"ואז פנה רבינו אל האדמו"ר ואמר לו "דא איז דא אאיד וואס קען ש"ס, רבי חיים קניבסקי, איר קענט איהם? ער קען ש"ס בבלי וירושלמי, ברוך השם. נישטא קיין סאך אזעלכע יידן. – כאן יש יהודי שיודע ש"ס, רבי חיים קניבסקי, האם אתם מכירים אותו, הוא יודע ש"ס בבלי וירושלמי, ברוך השם. אין הרבה יהודים כאלה".

"וסיפר האדמו"ר שמרן בעל הקהלות יעקב זצוק"ל נקרא על שם דודו של אביו א' מהאדמורי"ם לבית סקווער, שהי' נקרא ר' יעקב ישראל. והדגיש רבינו שכך צריך להיות הסדר מתחילה יעקב ואח"כ ישראל, כמו שהי' אצל יעקב אבינו שנקרא תחילה יעקב ואח"כ נוסף ישראל".

"אח"כ", מסופר ב'פרי חיים', "בירך האדמו"ר את רבינו וחזר רבינו ובירכו, וקם רבינו ויצא ללוותו עד דלת הכניסה לבית, ונפרדו בברכה".



0 תגובות